Porady

Jak działa rozrusznik w motocyklu?

motocykl

Rozruszniki motocyklowe to urządzenia mechaniczne, które włączają i wyłączają silnik. Rozrusznik znajduje się z przodu silnika, nad lub pod skrzynią biegów. Składa się z bębna uzwojenia ze szczotkami i magnesami stałymi, które obracają się, gdy prąd jest do nich przyłożony przez akumulator lub alternator (lub inne urządzenie dostarczające prąd elektryczny). Zadaniem rozrusznika jest obracanie się na tyle szybko, aby wytworzyć wystarczający moment obrotowy do uruchomienia motocykla. Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie jak działa rozrusznik motocyklowy, poniżej postaramy się Ci na nie odpowiedzieć.

Silnik rozrusznika

Rozrusznik jest częścią motocykla, która rozpoczyna jego pracę. Jest on połączony z akumulatorem i silnikiem i działa za pomocą kilku różnych mechanizmów, aby uruchomić motocykl.

Rozrusznik jest połączony bezpośrednio z akumulatorem za pomocą przewodów, które umożliwiają przepływ prądu z jednego końca motocykla (akumulator) do drugiego (rozrusznik). Drugi koniec tego obwodu jest połączony z silnikiem na kilka różnych sposobów: w jednym punkcie znajduje się mechanizm sprzęgła, który załącza się po naciśnięciu pedału; oznacza to, że po wybraniu pozycji neutralnej, nie ma połączenia elektrycznego pomiędzy tymi dwoma częściami motocyklu — twoje źródło zasilania przestaje działać do momentu ponownego naciśnięcia pedału! System ten daje nam wystarczająco dużo czasu na ponowne uruchomienie silnika, bez konieczności pracy na pełnych obrotach przez cały dzień, na wypadek gdybyśmy chcieli coś zrobić szybko w późniejszym czasie.

Rozrusznik w motocyklu działanie — cewka

Cewka jest transformatorem, który przekształca niskonapięciowy, wysokoprądowy prąd elektryczny w wysokonapięciowy, niskoprądowy prąd elektryczny. Cewka składa się z dwóch urządzeń elektromagnetycznych zwanych uzwojeniem pierwotnym i uzwojeniem wtórnym. Uzwojenie pierwotne składa się z jednego lub więcej zwojów cienkiego drutu miedzianego owiniętego wokół żelaznego rdzenia; uzwojenie wtórne (lub wyjściowe) ma mniej zwojów, ale jest zaprojektowane tak, aby wytwarzać wyższe napięcie wyjściowe niż niskie napięcie wejściowe z systemów ładowania akumulatorów.

Wkłady i wtyczki rozrusznika

Rozrusznik ma cewkę, która łączy się z akumulatorem i przekładnię, która łączy się ze skrzynią biegów. Kiedy przekręcasz kluczyk, rozrusznik jest aktywowany. Pole magnetyczne wytwarzane przez te elementy obraca koło zamachowe wewnątrz Twojego silnika, powodując, że obraca się on do momentu, gdy go prawidłowo uruchomisz. Jeśli szukasz sprawdzonych rozruszników elektrycznych do motocyklu, sprawdź koniecznie https://nsmoto.pl/563-rozruszniki-elektryczne.

Przekaźnik rozrusznika lub stycznik rozrusznika

Przekaźnik lub stycznik rozrusznika służy do połączenia akumulatora z silnikiem rozrusznika. Cewka jest rodzajem przekaźnika, który może być używany zarówno jako przełącznik, jak i elektromagnes, co oznacza, że może otwierać i zamykać obwody oraz generować energię elektryczną poprzez indukcję. Przekaźnik lub stycznik rozrusznika kontroluje przepływ prądu pomiędzy akumulatorem a rozrusznikiem, dzięki czemu motocykl uruchamia się łatwo po naciśnięciu klucza zapłonu. Istnieją dwa rodzaje rozruszników: jeden dla samochodów osobowych i ciężarowych, drugi dla motocykli.

 

Jak działa rozrusznik w motocyklu — Podsumowanie

Silnik rozrusznika jest silnikiem elektrycznym prądu stałego. Rozrusznik jest podłączony do akumulatora, który zapewnia mu zasilanie. Przełącznik na kierownicy (zwany stacyjką) kontroluje, kiedy rozrusznik aktywuje się i włącza silnik. Gdy przekręcają Państwo kluczyk, przesyła on prąd poprzez przewody do dwóch różnych części motocykla: jeden przewód biegnie bezpośrednio od kluczyka do części instalacji elektrycznej motocykla; drugi przewód przechodzi przez przekaźnik podłączony pomiędzy kluczykiem a cewką rozrusznika. Przekaźnik odbiera sygnały elektryczne z obu urządzeń poprzez te przewody; kiedy oba są aktywowane jednocześnie (poprzez włączenie lub wyłączenie), prąd płynie przez nie w przeciwnych kierunkach — jeden w kierunku masy, drugi w kierunku dodatniego napięcia przyłożonego przez punkt podłączenia akumulatora znajdujący się pod wspornikiem montażowym.