Transport ciężarowy to jeden z podstawowych elementów współczesnej logistyki. Co prawda, tonaż ładunków przewożonych statkami czy pociągami jest olbrzymi i większy niż łączna waga ładunków transportowanych samochodami ciężarowymi, jednak warto mieć na uwadze, że ostatecznie do miejsca docelowego towar dociera autem ciężarowym i jest to tak naprawdę jeden łańcuch logistyczny. Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę transport na krótsze odległości, czyli między dwoma lub trzema państwami, a nie pomiędzy na przykład kontynentami, to transport drogowy jest korzystniejszy, szybszy i łatwiejszy do zorganizowania. Dla każdej osoby, która zajmuje się zlecaniem transportów, czy to dla siebie prowadząc działalność, czy pracując w dziale logistyki dużej firmy, ważne jest wiedzieć jaką cenę za dany transport warto zapłacić.

Transport ciężarowy cennik

Wspaniale byłoby, gdybyśmy dysponowali cennikiem usług transportowych, który jest wspólny dla wszystkich przewoźników, jednak jest to kwestia zależąca od tak wielu czynników, że jest to niemożliwe do ujednolicenia i różne wartości może mieć stawka za km Transport ciężarowy, zależy od kwestii takich jak dystans, ilość ładunku, konieczność wykonywania części trasy bez towaru, wyprzedzenie planowanej dostawy. Warto mieć usystematyzowaną wiedzę na temat tego właśnie, co może wpływać znacząco na to, ile kosztuje transport ciężarowy Cena za 1 km, może być dość różna w zależności od kryteriów.

Czynniki wpływające na cenę za kilometr transportu ciężarowego

Cena transportu ciężarowego zależy w dużej mierze od czynników obiektywnie zewnętrznych i wspólnych dla każdego przewoźnika. Mowa tutaj o kosztach, jakie trzeba ponieść. Do najważniejszych z nich zaliczamy cenę paliwa i koszt pracy kierowcy. Nie można pominąć również kosztów związanych z ubezpieczeniem pojazdu oraz ładunku, czy kosztów związanych z kredytami na pojazdy lub leasingiem.

Teraz można przejść do czynników związanych wprost z każdą konkretną trasą. Na tej samej trasie, koszt przewozu ładunku może być różny, w zależności od tego, czy pojazd przewozi ładunek w każdą ze stron. Jest to istotne, jeśli idzie o transport ciężarowy Poznań – Gdynia to dość popularna trasa, ponieważ stolica Wielkopolski jest dużym centrum handlowo-przemysłowym. Jeśli zlecimy transport na przykład z fabryki do portu w Gdyni, to cena, jaką zapłacimy za kilogram przewiezionego towaru, będzie inna, jeżeli to samo auto odbierze w porcie na przykład surowce do produkcji dla nas. Jeżeli jednak nie odbieramy w tym czasie innego transportu, to najczęściej trzeba zapłacić za powrót pojazdu ciężarowego z pustą ładownią do bazy. Cena za jazdę z pustą naczepą jest oczywiście mniejsza, niż za transport z ładunkiem, jednak jest to koszt, którego należy unikać, jeśli możemy zaplanować optymalne transporty.

Czas wyprzedzenia zamówienia również jest bardzo istotny. Zlecenie transportu stałe lub zlecone na przykład z wyprzedzeniem tygodniowym potrafi zdecydowanie obniżyć koszty. Działa to w taki sposób, że spedytor jest w stanie na tyle optymalnie zaplanować trasę przejazdu, że nasza fabryka jest tylko jednym z wielu przystanków na trasie. W innym wypadku pojazd jest czasem wysyłany z odległości na przykład kilkunastu lub kilkudziesięciu kilometrów. Czasem wymusza to obowiązkowe dodatkowe pauzy kierowcy oraz jazdę z pustą naczepą. Planowanie z wyprzedzeniem to jeden z najważniejszych aspektów wpływających na cenę transportu.

Wielkość lub waga ładunku również nie jest bez znaczenia. Jeżeli załadujemy na naczepę maksimum tonażowe lub objętościowo towaru, wówczas cena za przewieziony kilogram lub paletę jest niższa, niż w przypadku pojazdy załadowanego na przykład w pięćdziesięciu procentach.

Transport ekspresowy – szczególny przypadek

Są takie sytuacje, kiedy ponosimy wyjątkowo duże koszty na transport ciężarowy Cennik transportów specjalnych zwanych również ekspresowymi, a w żargonie logistyków taksówek, bywa droższy co najmniej o pięćdziesiąt procent od transportów planowych. Nierzadko cena to dwu krotność takiego transportu. Transport specjalny najczęściej wynika z sytuacji awaryjnych.