System monitorowania ciśnienia w oponach TPMS to urządzenie należące do podstawowych systemów bezpieczeństwa samochodu, które służy do monitorowania poziomu ciśnienia w oponie. Od 1 listopada 2014 roku obowiązkowo nowe samochody sprzedawane na rynku europejskim muszą być wyposażone m.in. w kontrolę stabilności i TPMS. TPMS to skrót od Tyre Pressure Monitoring System i jest to urządzenie, które wchodzi w skład podstawowych systemów bezpieczeństwa samochodu, razem z poduszkami powietrznymi, pasami bezpieczeństwa, ABS-em itp.

Jak sama nazwa wskazuje, system ten służy do ostrzegania kierowcy w przypadku, gdy w jednej z opon nie ma odpowiedniego ciśnienia. W najbardziej podstawowych modelach alert jest po prostu wyświetlany na desce rozdzielczej z ikoną opony lub literami TPMS w kolorze pomarańczowym, ale nie wskazuje, która z czterech opon straciła ciśnienie. Bardziej zaawansowane systemy wskazują dokładnie, która opona wymaga interwencji, a po konsultacji z komputerem pokładowym podają nawet informacje o ciśnieniu i temperaturze każdej opony.

Jak działają czujniki ciśnienia opon?

Jak w samym życiu, są dwa sposoby na zdobycie informacji: pytając bezpośrednio osobę, o której chcemy się czegoś dowiedzieć, lub pytając osobę trzecią. Z TPMS jest tak samo, są dwa rodzaje metod:

  • Pomiar pośredni: opona z niskim ciśnieniem ma mniejszą średnicę niż ta z prawidłowym ciśnieniem, więc potrzebuje więcej obrotów, aby pokonać ten sam dystans. Poprzez czujniki ABS, czujnik TPMS może stwierdzić, które koło obraca się bardziej niż normalnie i „zakłada”, że doszło do utraty ciśnienia.
  • Pomiar bezpośredni: w tym przypadku montuje się czujnik ciśnienia w każdej oponie. Jest ich kilka rodzajów, zazwyczaj są przymocowane do samego zaworu, ale mogą być nawet przyklejone do gumy opony po wewnętrznej stronie bieżnika. Do działania mają wbudowaną małą baterię. Każdy czujnik mierzy ciśnienie i temperaturę każdej opony i przekazuje informacje do jednostki sterującej drogą radiową na częstotliwości 433 MHz.

Najczęstsze awarie w czujnikach TPMS

  • Bateria czujnika jest wyczerpana: Większość problemów z systemem TPMS dotyczy wyczerpania baterii czujnika. Ich średni czas życia wynosi od 3 do 7 lat. Nie są one wymienne, więc trzeba wymienić czujnik. Czujniki znajdziesz tutaj: https://sklep.tiptopol.pl/czujniki-cisnienia-tpms.html
  • Uderzenia w oponę: uderzenia w oponę mogą uszkodzić konstrukcję do pomiaru ciśnienia w czujniku.
  • Uderzenia podczas zdejmowania opony: podczas oczyszczania starej opony w celu jej wymiany mechanik musi zachować ostrożność, aby nie uderzyć i nie uszkodzić czujnika.
  • Awaria komputera sterującego: czasami, gdy zabraknie nam całkowicie prądu w akumulatorze, przy wymianie akumulatora lub przy rozruchu z klemami, komputer pokładowy traci kodowanie czujników. Jeśli do tego dojdzie, komputer nie rozpoznaje już swoich czujników, co powoduje konieczność ponownego zakodowania za pomocą specjalnych urządzeń diagnostycznych.
  • Inhibitory częstotliwości: możliwe jest, że jeśli zaparkujemy w obszarze z inhibitorami częstotliwości lub pod silnym polem magnetycznym (na przykład w pobliżu wieżyczki wysokiego napięcia), w systemie mogą pojawić się sporadyczne błędy, ale po opuszczeniu tego obszaru czujniki powinny znów działać poprawnie.
  • Fałszywe alarmy: czasami, jeśli zostawimy samochód zaparkowany tak, że część kół znajduje się w słońcu, a reszta w cieniu, ciepło może podnieść ciśnienie w tej oponie i spowodować alarmy, które nie są prawdziwe. 

Jak dbać o system TPMS?

Jako system praktycznie pozbawiony elementów mechanicznych, niewiele możesz zrobić jako użytkownik, aby prawidłowo konserwować czujniki ciśnienia opon, ale są dwie rzeczy, które powinieneś unikać za wszelką cenę:

  • Unikaj uderzeń i wstrząsów: wibracje i silne wstrząsy mogą uszkodzić czujniki, więc unikaj ich w miarę możliwości.
  • Sprawdź nakrętki zaworów: jest moda na kradzieże nakrętek zaworów; nasza rada to użycie zwykłych plastikowych elementów, aby uniknąć przykuwania uwagi złodziejów. Ważne jest, aby do mechanizmu zaworu nie dostała się woda, brud czy psi mocz, które mogą uszkodzić zarówno szczelność zaworu, jak i sam czujnik elektroniczny.